ScandiNatives

Mine hjertebørn <3

Vi gør en forskel.

November 2017Posted by Pia Sørensen Thu, November 23, 2017 16:20:01

"Let us put our minds together and see what life we can make for our children"Citatet er fra Sitting Bull, det har altid guidet mig i mit arbejde og tilgangen til foreningen.

På det seneste har I som medlemmer og jer der har doneret penge til lige netop det formål, været med at bidrage med godt og vel 900kr. til en koncert for børnene i Crow Creek Reservatet. En koncert som skulle inspirerer de indianske børn og give dem håb for fremtiden. Det har i mange år været meget tabubelagt at tale om de udfordringer de har i reservatet, men den nye generation af indianske børn vil noget andet. De er begyndt at tale om deres oplevelser og stræber efter at bryde ud af den cirkel af selvmord, misbrug og vold som er deres hverdag.

Jeres bidrag har også gjort at jeg i denne uge kunne sende en pakke med varme handsker og huer af sted til Crow Creek. Det betyder at der snart er 4 børn i reservatet som får hjælp til at holde varmen i den kolde vinter i South Dakota. I lyttede da den pensionerede skolelærer Dorothy Farmer fra reservatet bad om hjælp til børnene, tusind tak for det smiley

Mange af os er opmærksomme på de alvorlige udfordringer, som indianerne står over for i dag. Men forstår vi virkelig, hvor kritisk situationen er? Deres historie bliver ikke fortalt, det er en historie om udbredt fattigdom og afhængighed, seksuelt misbrug, vold og en epidemi af selvmord blandt deres børn.

Jeg er sikker på at I ved hvor kritisk situationen er og hvor afhængig de er af hjælp udefra, men er der håb? Børnene står overfor mange alvorlige problemer og udfordringer og deres historie mangler at blive fortalt. Denne generation af unge indianere finder sig ikke i stilstand. De finder deres stemmer. De tager stilling. Det er begyndelsen på en bevægelse for at genskabe deres forbundethed med naturen, deres værdighed, vitalitet og deres kultur. Så ja, der er håb og det gør en forskel - og lige nu arbejder jeg på at få etableret kontakter blandt børnene så bogen "Native American Teens - deres historie" endelig kan blive en realitet.

• Comments(0)

Fill in only if you are not real